maandag 21 april 2014

MARATHON ZVL 19-04-2014

Na Vorig weekend mijn laatste voorbereidingswedstrijd te hebben gelopen in Puyenbroeck met een snelle 10 Miles onder het uur stond afgelopen weekend het hoofddoel van het voorjaar op het programma. Mijn 1ste Marathon ooit en direct in mijn achtertuin met start in Hulst voor de Marathon Zeeuws-Vlaanderen! Het betreft hier een mooie natuurmarathon over 50% onverharde wegen. Ik had op voorhand 3 scenario's bedacht aangezien ik niet wist wat te verwachten van dergelijke afstand. Het 1ste scenario was een tijd van 2u45 indien ik naar het einde toe nog zou kunnen versnellen want ik had als doel om in alle 3 de scenario's te starten aan een tempo van 15 km/u, wat overeenkomt met een tijd van 2u48. 2de scenario was dus het tempo van 15 km/u wat gelijkstaat aan een tijd van minder dan 2u50 indien ik niet meer zou kunnen versnellen en scenario 3 was om onder de 3u te finishen. Om 11u de start genomen op Markt van Hulst met nog 650 anderen om na een paar 100den meters de stadswallen van Hulst op te lopen. Na 2 a 3km konden we dan opnieuw de stadswallen aflopen en werden we via een graspad de binnenstad uitgeleid richting Clingse Bossen. De eerste kilometers kwam ik in het gezelschap van Benny Thuy rond 20ste stelling te lopen, maar bij het verlaten van de wallen liep ik eigenlijk al opnieuw alleen. Bij de 6km bij het ingaan van Clingse bos kreeg ik terug een aantal atleten in het vizier waaronder Edin De Jaegher. Zowel Edwin als Benny hebben een PR op de marathon beneden de 3u, waardoor ik dus nog steeds perfect op schema zat. Rond kilometer 10 verlieten we de Clingse Bossen aan de overgang bij Kappellebrug richting Steense bossen waar ik samen kwam te lopen met Edwin en we o.a. Erwin van den Broecke in het vizier kregen die me vooraf had verteld voor een tijd minder dan 2u50 zou willen gaan. Edwin moest ondertussen de rol lossen en rond kilometer 12 kon ik aansluiting vinden bij Erwin ter hoogte van de passage in Heikant. Ondertussen liep ik op dit moment al rond de 15ste plaats en voelde ik me nog steeds supergoed. Doordat ik me zo goed voelde kwam ik rond de 17km opnieuw alleen te lopen en was ik ondertussen opgeschoven naar 11ste positie in de wedstrijd. Via het schelpenpad op de staats-Spaanse linies en het punt van de Halve Marathon passerend noteerde ik een tijd van 1u21 op de Halve Marathon wat gelijkstaat met een tempo van gemiddeld 15,5 km/u en een eindtijd van 2u42 op de Marathon. Eigenlijk was dit veel te snel op dergelijk parcours, maar aangezien ik me nog steeds fris voelde doorgegaan op mijn elan. Rond de 25km kwam de wind dan op kop te zitten waardoor ik wat snelheid minderde en liepen we via het golfterrein grondgebied Axel binnen. Bij het afdalen op geaccidenteerd terrein achter het golfterrein van Axel aan de kreek voelde ik voor het eerst een kramp in mijn kuit. Ondertussen net geen 30km ver was dit natuurlijk veel te vroeg in de wedstrijd wetende dat er dan nog meer dan 12km moesten afgelegd worden. Ik liep nog steeds in 11ste positie, maar had al bewust snelheid geminderd om zeker binnen de 3u te kunnen finishen. Rond 32km werd ik dan opnieuw bijgehaald door Erwin en nog een andere atleet waardoor ik terugzakte naar de 14de plaats. Rond de 34km tter hoogte van Magrette(eiland van meijer) kon ik dan Dave Boone bijhalen die ook te kampen had met krampen waardoor ik terug een positie kon opschuiven. Na de 35km werden de krampen enkel maar erger en ter hoogte van de Otheense kreek in Terneuzen werd ik opnieuw bijgehaald door een aantal atleten wwaarvan o.a. Edin de Jaegher. Op dat moment was het voor mij niet meer echt duidelijk op welke positie ik liep aangezien mijn enige doel was om onder de 3u te finishen. In de laatste 2km werd ik dan ook opnieuw bijgehaald door Benny Thuy. Uiteindelijk ben ik gefinisht in een tijd van 2u57min45sec. op een 21ste plaats. Op zich ben ik tevreden met mijn tijd, maar had ik op voorhand geweten hoe dit zou aanvoelen was ik er wss niet aan begonnen... Ik ben wss veel te voortvarend gestart en had mss beter mijn wedstrijd afgestemd op ervaren atleten als Benny Thuy en Edwin de Jaegher. Eigenlijk had ik gehoopt pas kramp te krijgen ten vroegste op 35km waardoor een tijd van 2u50 mogelijk had geweest. Voorlopig de plannen om mijn tijd van 2u57 te verbeteren paar jaarkes opbergen en mij voorlopig focussen om mijn tijd van de Halve Marathon aan te scherpen!

2 opmerkingen:

  1. hoi Matti,

    gefeliciteerd met je prestatie.
    Je eerste marathon onder de 3 uur is gewoon heel knap!!
    En dat is nu ook juist het grote gevaar dat je te snel ga versnellen, maar ja als je je inderdaad op dat moment goed voel is het moeilijk je in te houden.
    Rust lekker uit (doe ik ook nu....heerlijk) en tot ziens bij weer een wedstrijd ergens!

    groeten Erwin van den Broeke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Erwin,

    Ik ben zeker tevreden met mijn tijd, maar had het me toch anders voorgesteld.
    Ervaring loont, jij bent het levende bewijs ;)!
    Proficiat met je prachtprestatie!!!

    BeantwoordenVerwijderen