maandag 17 februari 2014

LEOPOLDSLOOP WATERVLIET 15-02-2014

Als voorbereiding op de marathon was de Leopoldsloop in Watervliet over een afstand van 27km mijn 1ste serieuze test om met in- & uitlopen de 30km grens te doorbreken. Het was duidelijk dat het een zware wedstrijd zou worden met windkracht 7, maar ik was wel blij dat we hem eerst op kop hadden. Er word hier gelopen lansg de Leopoldsvaart over een karrespoor met een keerpunt op 13,5km. Dat was dus 13.5km wind op kop om hem daarna weer in de rug te hebben. Ik had als doel om een tempo van gemiddeld 15 km/u te lopen, maar met deze wind werd al snel duidelijk dat dit een moeilijke opgave zou worden. Na het startschot vormden er zich al direct waaiers waardoor ik in een 2de groep achter de koplopers kwam te lopen. Na goed 1km werd al duidelijk dat in deze groep van +/- 15 man heel wat profiteurs meeliepen. Ondertussen deden ik en o.a. Matthias Meul voornamelijk kopwerk en probeerden we anderen ook aan te zetten om hun deel van het kopwerk te doen. Na goed 3km werd duidelijk dat we van de anderen geen medewerking moesten verwachten, waardoor we dan ook maar het hazenpad kozen en met ons 2 verdergingen. Al snel kwam nog een 3de atleet aansluiten die hoopte te profiteren van ons kopwerk en zelf niet overnam. Hem nog een paar keer proberen aanmanen om mee kopwerk te doen, maar omdat dit toch geen zin had dan maar express een gaatje laten vallen en een versnelling plaatsen waardoor de profiteur er ook af was! Lopen zegt blijkbaar veel over het sociaal gedrag van de mens en 't is triestig te moeten ervaren dat er in de loopsport ook veel van die associale gevallen rondlopen... Rond kilometer 8 werd ik dan opnieuw bijgehaald door Matthias Meul en een zekere Jeroen Aelterman. Uiteindelijk onden we tot kilometer 10 mooi met ons 3'en ronddraaien waardoor we zelfs dichter kwamen op de kopgroep voor ons. Bij het keerpunt op kilometer 13,5 konden we zelfs aansluiting vinden bij de kopgroep door het voornamelijk harde labeur van Jeroen Aelterman. Deze hield zo een strak tempo aan dat het voor mij en Matthias bijna onmogelijk was om nog ons deel van het kopwerk te verrichten. Bij het keerpunt moest ik dan vaststellen dat het beste er eigenlijk al afwas en heb ik mij mooi aan mijn tempo van 15 km/u gehouden. Rond kilometer 20 ging dan langzaam het licht uit waardoor mijn ik mijn tempo moest laten zakken. Ik liep steeds op plaats 13 en ben uiteindelijk gefinisht als 15de in een tijd van 1u49'29 of gemiddeld 14.8 km/u. De 1ste echte test is op die manier niet helemaal geslaagd daar ik gedacht had veel frisser te zijn op het einde van de wedstrijd want bij een marathon heb ik dan nog 12km voor de boeg. Uiteindelijk weet ik nu wel welk gevoel dergelijke afstanden met zich mee brengt. Op naar de volgende test komend weekend, waar ik deelneem aan de trail in Eeklo over een afstand van 22,5km in Provinciaal Domein "Het Leen". Het doel is om met in- & uitlopen aan +/- 25km te komen waarbij de snelheid geen belang heeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten